Blog o životě ... vzpomínkách ... krásách světa

Velebeno slovem i fotografiemi

" každý den je dar ..."

úterý 16. ledna 2018

Vzpomínka na babiččinu metýnku ...


Seděla jsem u okna, pozorovala kapky deště, které stékaly po okenní tabuli.
Babička ve své zástěře a šátkem na hlavě, který si pečlivě uvazovala pod bradou zadělávala na nějakou buchtu. 
Stará trouba Mora, která stávala v rohu sednice voněla úplně vším.
Dnes v ní bude nějaká sladkost k meltě a nebo ke krajáči bílé kávy.




Tolik babička uměla buchet. Jak jim říkávala placek …že se je nemám šanci všechny naučit…A tak když vzpomenu na její metýnku, jak říkávala tenké placce s hruškovými povidly… jindy s ovocem nebo čerstvě utřeným mákem…padá na mě nostalgie dětství.




Zelinkavé dřevěné parapety, na kterých jsem tak ráda sedávala a pozorovala svět. Dýchla jsem na okno  a prstíkem jsem na něj tak ráda malovala… 
A za tím mým obrázkem se barvil svět. 
Kuchyní voněla babiččina metýnka a mě kolébal pocit pohody a poklidu.




Pro tento pocit  je tu dnes recept na dobrotu třeba ke kávě nebo meltě.

Těsto

500  g polohrubá mouka
2  ks žloutek
125  g máslo
75  g moučkový cukr
0,3  l mléko
35  g droždí
1  špetka sůl
1  lžička citronová kůra


Drobenka

 polohrubá mouka
 hladká mouka
 moučkový cukr
máslo rozpuštěné

Kvásek

 mléko
 droždí
1  lžíce cukru

Náplň

povidla, tvaroh, mák

pokapat rumem




A k té dobrotě mám pro vás pár slov a vět, které vyšly včera na tomto webu


Přeji všem pohodové a dobré dny


Věrka


35 komentářů:

  1. Tak to musí byť dobrota. V spojení so spomienkami na babičku ešte znásobená. Pekný deň. Andrea

    OdpovědětVymazat
  2. Mňam, hned bych si dala k ranní meltě. Moje babička uměla výborné kremrole, pekla je jednou za rok společně s horou koláčů na pouť a já je chodila ujídat do spíže, kde byly úhledně srovnané na voskovém papíru. Prázdniny u ní znamenaly přivézt si domů kilčo navic spolu s odřenými koleny a notnou dávkou špíny za nehty, ale s úsměvem od ucha k uchu, jak to bylo fajn. Přeji Ti hezké lednové dny Romana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé kremrole...to je sen... Mám je ráda od malička. Dokonce tak moc, že o nich píši i v knize Máma, jak jsme se těšila na Velikonoce k sousedce Květě na ně. Děkuji za Tvé krásné vzpomínky a řádky. Věrka

      Vymazat
  3. Vzpomínky na babičku a její dobroty jsou taky ve mně. Stále vidím chaloupku, sednici s pruhovanými peřinami....
    Přečetla jsem si recenzi na Tvoji knihu- určitě Tě potěšila. Je napsaná hezky, citlivě.
    Měj hezké dny, Věrko.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Hani, děkuji za Tvé řádky. Recenze na portálu Vaše literatura mě moc potěšila... Posílám ji do světa dál. Přeji krásné dny. Věrka

      Vymazat
  4. Věruško,
    děláš mi po ránu chutě a vyvoláváš vzpomínky :-)
    Moje babička pekla celé půl dne plechy koláčů, různých náplní, aby si každý mohl vzít ten svůj!
    Plechy s upečenými koláči měla rozložené po celé chodbě,...
    Zaujal mě ten kraj koláčů na fotce, tento motaný naznám.
    Ano, máš naprostou pravdu, každý den je dar!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ilonko, děkuji za Tvé řádky. Posílám pozdravení k vám přes kopce. Věrka

      Vymazat
  5. Moje babicka nepekla ,teda nijak vyznamne...Ale vsechny vnoucata brala na vylety,varila nam a nas holcicky ucila plest.Pozdeji mi hlidala obe deti.Ta jeji dobrota srdicka a prehled( hodne cetla,hodne zazila...) mi chybi.Jen krasne dny. Kolac zkusim upeci.Jsem babicka malinke uzasne vnucky.Jsem pysna,snazim se ten odkaz posilat dal. JP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jiřinko, děkuji za milé řádky. Krásné vzpomínky na babičku. Posílám pozdravení malé vnučce. Věrka

      Vymazat
  6. Milá Věruško, moc pěkné počteníčko i fotečky. Při čtení se mi vybavily vzpomínky na babičku, na přesně takové koláče, buchty a další dobroty pečené s láskou, pro nás .
    Recenze na Tvé knihy je velmi hezky napsaná , určitě Ti udělala radost.
    Věruško, měj se krásně a koláč určitě brzy upeču.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Janičko, děkuji za Tvůj komentář, udělal mi radost. Takovou, jako recenze na knihu. Opatruj se a posílám pozdravení. Věrka

      Vymazat
  7. Náhodou jsem narazila na tento BLOG a děkuji za něj, pohladil po duši....... přeji krásné dny plné "sluníčka v duši", i když právě venku fičí a chumelí. Olina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Olinko, děkuji za komentář a budu se těšit na další zde na blogu. Přeji pěkné a pokojné dny. Věrka

      Vymazat
  8. Koláč vypadá moc dobře:-), už jen to kafe, škoda, že jsem to moje už vypila.
    Recenze na "Mámu", je velice přesná, bravo!
    A kdy se dočkáme dalšího dílu:-)?
    Líbám celou rodinku
    sněhem zavátá
    R:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Renatko, děkuji za Tvé řádky a dotaz na další knihu. V tyto dny maluji součásti dalšího kalendáře. Ráda dělám jednu věc, soustředím se na ni a tak do ní dávám vše. Před Vánocemi mi hodně spadla imunita, opary, chřipka , únava ... Tělo promlouvá a já naslouchám. Odpočívám a dle rad paní doktorky z imunologie dokonce musím. Tak si při tom kreslení, lehce přemýšlím, třídím myšlenky, píši poznámky ... na novou knihu.
      Mávám až k vám. Opatruj se. Věrka a spol.

      Vymazat
  9. Věrko, tvůj dnešní příspěvek ve mně také probudil vzpomínky na moji babičku. V šátku a zástěře pekla ve sporáku na uhlí ty nejbáječnější tvarohové buchty, vánočky, vdolky. A na sporáku, na železném tálu bramborové placky, na kterých se dělaly puchýře a také báječné lívance. Ve starém železňáku pekla tu nejlepší cmundu na světě. Moje spolužačka jí říkala cmundová babička. Věř mi, že bych někdy ty chvíle hrozně ráda vrátila a k babičce se pod pořádnou duchnou přitulila. Do nohou bychom si daly šamotovou cihlu, zabalenou do flanelového šátku....Děkuji ti za dnešní voňavou vzpomínku, tvůj koláč určitě náramně chutná. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Růženko, z duše mi mluvíš. Často se přistihnu při stejné myšlence... toužím a představuji si...Děkuji životu za každý den, kdy jsem měla možnost být s babičkou...Včera jsem dokonce četla článek, jak je přítomnost babičky důležitá pro život dítěte.

      http://navodynapady.cz/vedci-dokazali-ze-babicka-z-matciny-strany-je-nejdulezitejsi-osobou-v-zivote-ditete-toto-je-duvod/

      Posílám pozdravení. Věrka

      Vymazat
  10. Milá Věruško, jak krásně babička ten koláč pojmenovala. Krásně i vypadá a o chuti nemluvím. Večer budeme mít návštěvu " jdu zadělat na Metýnku ". Určitě budu pochválená. Dnes u nás od rána chumelí a můžu říci, že už mi to trochu štve. Jen se střídáme o hrabadlo. Ta bílá krajina, zase vypadá krásně čistě. Tak to vydržíme. Lyžaři si užijí a děti se vyřádí při koulovačce. Krásné zimní radování při dobré kávě a dobrotách vonících domovem posílá babi Jířa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá babi Jířo, krásně a já jsem té buchtě říkala celý život netýnka. A ona to je metýnka :-) Doufám, že se babiččina metýnka povedla.
      I u nás je krajina bíle oděna. Je leden a mělo by to tak být. I když mnohým by postačil den, dva a zase léto... :-) pozdravuji všechny u vás doma i všechny návštěvy. věrka

      Vymazat
  11. Hezký zbytek dne .Věruško, já tenhle koláč peču dost často.Pekla ho moje mamka a na moji bábinku vzpomínám každý den.Mov jsem ji milovala a ač mi umřela když mi bylo 13let nemohu na ni zapomenout a když zavřu oči,tak ji vidím jak se na mě dívá a usmívá se. Recenzi na knížku jsem přečetla jedním dechem.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nádherná slova. Děkuji za ně Marti. Přeji krásné dny. Věrka

      Vymazat
  12. Lindas e deliciosas imagens. Boa semana e bom ano. Cumprimentos.

    OdpovědětVymazat
  13. Dnes se ozývám díky názvu Metýnka ,přesně tak říkala moje babička svým buchtám a koláčům babička zadělala nazdobila a děda pekl,to byla jeho práce,ještě ve starých kachlových kamnech. Děkuji Ti za to,že jsi mě to připomenula ! A dobrota to byla vždy,já jsem hodně na sladké.Druhá babička zase všem kynutým těstům říkala buchty a můj můž se pak později rozčiloval to je přece koláč a né buchta, Každý jsme měli jiné vzpomínky,ale vždy krásné ! Měj se Věruško moc pěkně a hodně zdraví a dětem sníh ! Zdena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zdeničko, děkuji za komentář. Nádherné vzpomínky...I já říkám všemu, co je sladké a vyndává se z trouby, buchta nebo placka. A dokonce i malá Carolinka se dotazuje otázkou:" upečeme nějakou buchtu?"Také přeji krásné dny, láskou provoněné. Věrka

      Vymazat
  14. Danke für diesen wunderschönen Post.
    Herzliche Grüsse
    Yvonne

    OdpovědětVymazat
  15. Milá Věrko, poslední roky, čím jsem starší, vzpomínám na dětství. Na dobu, kdy mě hlídávala babička, protože maminka šla znovu do práce, když mi bylo půl roku. Také u nás se hodně peklo. Vzpomínám na páteční sladké obědy, koláče, buchty domácí nudle s mákem, žemlovku nebo sladkou rýži pečené v remosce. Zjistila jsem, že zvyk sladkých jídel k obědu pochází z dob první republiky. Vždycky jsem se těšila, když jsem šla v pátek ze školy, na hutnou polévku a sladkou dobrotu jako druhý chod. Nebo babiččina pečená jablíčka v kastrolku na litinovém tálu sporáku. Chutnala jako ta pečená na ohýnku. Když v mých deseti letech babička umřela, pokračovala v pečení a vaření výborných jídel maminka. To byla také její vášeň až do loňského roku, kdy umřela. A já v této lásce pokračuji. Vystřihuji kdejaký recept a vařím a peču. Jenže těch receptů a kuchařek mám tolik, že kdybych každé jídlo uvařila jen jednou, musela bych žít dalších sto let. A když je venku tak krásně bílo jako dnes, vždycky si vzpomenu, jak maminka v obyčejném kastrolku smažila koblihy a nebo pekla na tálech bramborové placky, které pak potřela po vzoru babičky rozpuštěným sádlem a kdo chtěl, přidal švestková povidla nebo mák s cukrem. To bývaly dobroty. A přitom úplně obyčejné, ale poctivé a s láskou dělané. Díky za vzpomínky, je vidět, že je máme všichni stejné. I na ty koláče ze Tvých fotek. Alena (modrý kvítek)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Alenko, ze srdce děkuji za Tvé řádky. Právě v tomto duchu bych ráda vytvořila další knihu ...vzpomínky z modrého hrnce ... a nejen to... Možná to je velmi prosté téma...vzpomínky na dávné časy, kdy žily naše babičky ... ale vždy jsem dělala to, co jsem cítila. Cítím, že tato kniha by měla spatřit světlo světa... Povídání a vzpomínání ... propletené mými fotkami a životem, nejen mým, ale i lidmi, blízcí mému srdci.
      Ty koblihy si také vzpomínám. A já je na ubrousku obracela, aby okapaly a nebyly tak mastné ... Zvuk smažících se koblih je jedinečný ... V kastrolu plné pěny, doslova zpívají ...Přeji Ti Alenko hezké dny. Věrka

      Vymazat
    2. Milá Věrko, už teď se těším na Tvé nové modré pohlazení na duši. A co se týká hodnocení Tvých dosavadních knih, stejný pocit jako jeho autorka mám i já. Přeji Ti, ať se vzpomínky z modrého hrnce daří tvořit přesně tak, jak si přeješ. Měj moc krásné dny. Alena (modrý kvítek)

      Vymazat
    3. Milá Alenko, děkuji za Tvé pohlazení na duši. Věrka

      Vymazat
  16. Věruško milá,ano a tisíckrát znovu..vzpomínky,zvláště ty hluboko v srdci zaryté..to je něco o co nás nikdo a nikdy nepřipraví...
    Zrovinka včera manžel digitalizoval dávné,nahrávky z kamery..a já znovu viděla tu svoji babičku..já měla pocit panečku,že tu je..tak moc jsem hltala každý pohyb,slovo,gesto..ani usnout jsem nemohla,slzy mi tekly a já si tak moc přála,aby se na chvilku dal vrátit čas..ve vzpomínkách jsem cítila i vůni jejího kadlátkového koláče s posýpkou(tak se u nás říká švestkám)..
    A Ty tady vzpomínáš na babiččinu metýnku..tak moc Ti rozumím❤
    Pod hodnocení Tvé tvorby se vlastnoručně podepisuji,krásná slova,moc Ti to přeji Věrunko☺
    Pa,z chaloupky mezi zasněženými kopci Jana❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě jsem Ti zapomněla říct,že "vzpomínky z modrého hrnce" budou bezesporu neobyčejné téma☺Moc se těším na další balzám pro duši!
      Sama si jen tak pro radost zapisuji různé vzpomínky..vždy cítím jak mi je dobře,cítím zvláštní blízkost dávných okamžiků..
      Cítíš to dobře!!Ale to Ty víš!☺
      Pa Jana z chaloupky...❤

      Vymazat
    2. Milá Janičko, ze srdce děkuji za Tvé řádky. Moc pro mě znamenají. Ale to Ty víš...
      Věrka

      Vymazat
  17. Milá Věruško, u nás se takovým koláčům říká "frgále.":-)Pěkně jsi zavzpomínala na babičku. A přečetla jsem si i pěknou a pravdivou recenzi na Tvé knihy od paní Jakubíčkové. Krásné zimní dny přeju všem Vám doma.Staňka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milá slova a čas. ♥ Věrka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...