V minulém příspěvku jsem psala o rozhodnutí vzdělávat dcerku
v domácím vzdělávání.
Nepsala jsem však, co to obnáší.
Rozhodnutí vzdělávat dceru v domoškole, nám přišlo, víc než nutné,
neboť prostor pro rozvoj jejího talentu byl čím dál tím menší.
Nechci polemizovat o absurditě způsobů testů ve škole,
které v podstatě k ničemu nevedou.
O neefektivitě času věnovaný "prázdnému" vzdělávání.
O respektu - nerespektu.
a jeví se jim jako ten nejlepší.
Co je vlastně pro dítě to nejlepší?
To většinou ví, nebo měl by vědět rodič samotný.
Rozhodli jsme se pro domoškolu.
Domluvíme s p. ředitelem ZŠ schůzku.
Carolinka je průkopnice, první domoškolačka na této škole.
Sděluji zkušenosti z prvního stupně domoškoly (z jiné školy).
Pan ředitel naslouchá, ale raději svolá za pár dnů kantory do sborovny,
kam jsme předvoláni. Snažíme se najít konsenzus.
Tedy jak kdo. Sděluji, jak to skvěle fungovalo,
když jsme s dcerkou jednou týdně vozili do školy (v domoškole)
úkoly a my si nové odváželi.
Vše je o domluvě a komunikaci.
Dozvídáme se, že zkoušení by mělo probíhat 1x za pololetí.
Namítám, že to sice zákon určuje ovšem z praxe vím, že je to málo.
Během 20 minut mám pocit, že jsem spíš na pranýři
a že jsem zde jako rebelka, která je v roli Koperníka přesvědčuje
"A přece se točí..."
Až jsem musela rázně sdělit, že tu dnes sedíme pro Carolinku,
pro to, aby se mohla věnovat více hudbě.
Ne vy pro mě, já pro vás, ale my pro ni.
Sděluji příkladem, jak jsem dříve dcerku v domoškole učila.
Třeba, jak jsme si prohodily role.
Dala jsem jí výukové listy a ona byla učitelka, já žákyně.
Já psala do sešitu to, co ona mě učila.
Tím se vlastně ona učila.
Doplňující informace hledala na netu.
V tom se ze sboru ozval nejmladší učitel:
"To je skvělé! To je vzdělání budoucnosti."
Ani nevíte, jaká to je radost, když se najde mezi kantory opora.
Dostanete za úkol s dítětem navštívit PPP
(Pedagogicko - psychologickou poradnu).
Na chodbě v PPP voní oběd a do té idyly si jdete pro nějaké
"doporučení" Bůh ví proč.
"K nám se musíte objednat", slyšíte jako první informaci.
Vedeme rozhovor na chodbě cca 3/4 hodiny.
"Vyšetření" premiantky třídy za účelem individuálního vzdělávání
by mělo trvat cca 1/4 hodiny.
Dostáváme termín.
"Zašprýmuji ", že doufám, že ne na jaře.
"No, dřív určitě ne!" Tak vypadá v reálu podpora talentu.
Paní psycholožka přichází s lístečkem a s obrovskou zprávou, že máme štěstí, bude to už v únoru. Padám štěstím na záda .
Při odchodu psycholožka sdělí dceři větu: "drž se!"
Asi naučený pozdrav pro problematické žáky.
Carolinka mi špitne :
"Mami, tohle vypadá na blázinec".
Manžel venku telefonuje na MŠMT s dotazem.
Naštěstí je spojen vcelku rychle a hovoří s rozumným člověkem.
"To rozhodnutí PPP je doporučení, které nemá v tomto případě žádný závazný význam. Důležité je, jak se rozhodnete vy a jak rozhodne ředitel školy. Pokud vaše dcera má takové skvělé výsledky a talent, je to jasná věc."
V únoru jedeme znovu do PPP.
Asi 10 minut vedoucí PPP hovoří se mnou, 10 minut s dcerkou.
Dalších 10 minut paní vedoucí sepisuje doporučení.
Zbylých 20 minut můj muž vede rozhovor s vedoucí PPP,
nejsem si jistá, zda padá na úrodnou půdu.
Budu doufat.
Pan ředitel vydá rozhodnutí a jsme v domoškole.
Pátráme však dál po škole, která si ví rady s individuálním vzděláváním,
s talenty a se kterou bychom mohli v rámci domoškoly spolupracovat
ne na bázi průkopnictví. Nacházíme.
Píšeme email, jedeme tam.
Sedíme u stolu všichni tři (já, manžel, dcerka)
a paní učitelka/ koordinátorka domácího vzdělávání.
U stolu ve třídě je i holčička, která přišla tvořit - šít
s paní učitelkou/ koordinátorkou srdce.
V přátelské atmosféře tiše žasnu a ptám se:
"Co musíme udělat my pro vás v rámci domoškoly?"
"Být v klidu ", odpovídá paní učitelka.
Od této věty vím, že zde nebudu muset dokazovat "A přece se točí..."
Povídáme si o projektech, které by dcerka měla tvořit.
O zkoušení, návštěvách školy nebo konzultacích.
"Ty lze realizovat on-line?"
Paní učitelka, zapošívá srdíčko a odpovídá:
"třeba on-line, když budete chtít".
Z rozhovoru jsem doslova, jak v Jiříkovém vidění ještě celý den poté.
Jsou místa, kde se zdá, že je svět ještě v pořádku.
Kde se talenty dětí podporují.
Kde se lépe realizují dětské sny.
Díky Bohu...
krásné dny a mějme k sobě blízko
Všechno je o lidech jako takových. Co jiného napsat.
OdpovědětVymazatMoc přeji Carolince, aby se jí dařilo, vše zvládala tak, aby zdárně rozvíjela svůj talent .
Přeji hezké dny všem u vás v NEBI.
Hanka
Amen. Všechno i v lidech, úplně všechno. ❤️ Přeji hezké dny. Věrka
VymazatKrásné fotky s krásným textem. Držím palce. Eva z Rokycan
OdpovědětVymazatDěkuji a přeji hezké dny ❤️
VymazatTo mám takú radosť, že sa vám podarilo nájsť školu s takýmto krásnym prístupom :-) Neviem vôbec ako prebieha domáce vzdelávanie na Slovensku. Obávam sa, že by som musela mať aspoň pedagogické minimum, ale úprimne si na to ani netrúfam, ale na šťastie to bude otázka až za cca 4-5 rokov.
OdpovědětVymazat❤️
VymazatMilá Věrko, zdravím Vás do Nebe a mám velkou radost, že Carolinka může svůj hudební talent rozvíjet i díky domácímu vzdělávání, jak říkáte domoškole. Moc to jí i Vám přeju, je báječné, že jste našli školu, kde vše skvěle funguje.
OdpovědětVymazatZ Vašeho příspěvku cítím nahněvání na pedagogicko-psychologickou poradnu a hlavně, jak píšete, idylku a vonící oběd na chodbě. Ale také pracovníci v pomáhajících profesích ve zdravotnictví, sociálních službách, školách, poradnách a dalších mají své fyziologické potřeby a povinnost dodržovat 30-ti minutovou pracovní přestávku. Já bych ocenila, že pracoviště nebylo v době pracovní přestávky zavřené a paní doktorka se mi věnovala i v této době a v době svého oběda. Ten si zřejmě přinesla v krabičce z domova, ohřála v mikrovlnce a po jeho snědení (pokud to stihla) chodbu pečlivě vyvětrala. A pak bych byla šťastná, že mám zdravé, chytré a nadané dítě, které potřebuje "jen" doporučení pro domácí vzdělávání.
Vím, že jsem Vás asi nepotěšila a také vím, že někdy je toho opravdu hodně a ne všechno se daří na první dobrou. Ale i každý můj den je dar a moje sklenice je vždycky napůl plná, ne napůl prázdná. Přeji Vám a celé Vaší rodině ať všechno "běží" bez překážek a daří se Vám všechno na co jen pomyslíte a jste zdraví. A z Carolinky ať je jednou houslová virtuoska. Mějte se v Nebi nebesky. Eva
Milá Evo, děkuji za Vaše řádky. Ne, nehněvám se na potřebu obedovat, to vůbec ne. Vlastně vůbec se nehněvám. Jak píšete, jsem ráda a vděčná, že máme zdravé dítě. Smyslem sdělení spíše bylo, abychom všichni lidé k sobě tak přistupovali. Zvláště, když bylo zapotřebí " jen" doporučení. V konečné fázi vlastně ani nebylo. A o tom je má úvaha. Vůbec ne o tom,zda bude chodba vyvětraná. Ale o tom, že místo hodinového rozhovoru mohla být dcera " vyšetřena" či " vyslechnuta". Zda bude houslová virtuózka je na více aspektech. My rodiče "jen" vytváříme podmínky. Osud to má stejně napsané. Hezké dny. Věrka
Vymazat