Blog o životě ... vzpomínkách ... krásách světa

Velebeno slovem i fotografiemi

" každý den je dar ..."

pátek 10. února 2023

domoškola

 


Některé momenty v lidech zůstávají navždy.
Vzpomínám, když jsme v jedno krásné odpoledne babího léta šly pod okny ZUŠky. Naše dcerka měla asi 3 roky a zůstala pod tím oknem stát, jako omámená. Z okna se linuly tóny houslí.

"Líbí se ti, jak tam hrají?', zeptala jsem se malé dcerky. Nadšeně kývala a nespustila zrak z onoho okna.

"Chceš si tu hudbu poslechnout zblízka?"

Její kývání hlavou bylo ještě razantnější.

Zaťukala jsem tedy na dveře s nápisem "housle".



"Slyšely jsme vás pod okny venku. Můžeme si, prosím, poslechnout vás?"

"Samozřejmě, když se Vám to líbí", odpověděla paní učitelka.

"Copak mně, ale mé dcerce".

Paní učitelka přistoupila k tříleté Carolince a udiveně se jí zeptala:

"Tobě se líbí, jak hrajeme na housle?"

Dcerka celá zářila radostí a odpověděla, že jo.

"Tak ty musíš být jednou houslistka, která bude hrát pro celý svět".

Tuto historickou větu si dcerka pamatuje dodnes a od té chvíle si jde za svým snem. Ta cesta není jednoduchá, prošla úskalími, vzestupy i pády.
Nyní jsme na další metě za jejím snem.
Tím bodem je individuální vzdělávání ve škole.



Když má dítě jakýkoliv talent, baví ho ta činnost a touží se jí věnovat v životě, je důležité vytvořit pro to podmínky. Současně školství, mám ten pocit, si s některými talenty neví rady. Škola, kde se denně píší 3-4 testy. Škola, kde vůbec neprobíhá ústní zkoušení. Škola, kde se výsledné známky tvoří z průměru. Tak takový systém vnímám, jako neúčelný a nemotivační. Dítě, které přijde ze školy domů, a kromě úkolů, se šprtá jen kvůli známkám, z kterých se udělá průměr, bez ohledu na to, že učivo zapomene nebo mu nerozumí, je prostě blbě. Naše dcera prospívá s vyznamenáním, nemusela bych nic namítat. Přesto - kde je prostor pro právě zmiňované koníčky? Třeba pro cvičení na housle? Prostor pro svůj volný čas?
Pro dětství? Pro kamarádství? Teď nemám na mysli to virtuální.
Pro nás jediná cesta - vystoupit ze systému.
Ze zajetých kolejí.



Když jsem byla krátce po rakovině, měli jsme dcerku již v domoškole.
Máme osobní zkušenost, nebojíme se. Tenkrát jsem slyšela od přátel věty:

"Ty jseš blázen..." nebo " Já bych si to bez pedagogické fakulty netroufla..."

Byly to tenkrát jedny z nejkrásnějších dvou let našeho společného života.
Naučili jsme se to nejdůležitější. Učit se pro to, abychom věděli a znali.
Známky nebo nějaké průměry nebyly vůbec na předním místě.
Přesto jsme měli samé jedničky.
Objevili jsme cestu k poznávání hrou a zábavou. Jde to.
Všechno jde, když je vůle. A kde je vůle, je i cesta.



Tak nám na té cestě poznání, cestě za hudebním snem, držte pěsti...

❤️

Děkujeme


8 komentářů:

  1. Ahoj Věrko, máš moc hezkou holčičkou a určitě budu držet pěsti,aby se hudební sen vyplnil.Posilam moc pozdravů Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ivetko, děkuji ❤️ Fotky už jsou starší, ale v mých očích je Carolinka pořád stejná. Přeji krásné dny. Věrka ☀️

      Vymazat
  2. Moc Carolince přeji, aby se jí její sen vyplnil. Taky jsem nějaký ten rok chodila ve svém dětství do hudební školy a učila se hře na housle. Ale můj sen to doslova nebyl, takže jsem výuku časem opustila. Ale na škodu mi to určitě nebylo. Vím co jsou noty, jak na té notové osnově poskakují, co je housový či basový klíč a hlavně vím, že hrát na housle není jen tak. Ne vždy po doteku prstů na ty 4 struny e a d g zazní ten správný tón :-).
    Mějte se Věrko, u vás hezky a mějte klidné dny !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Hanko, za mě, každý kdo hraje na hudební nástroj má moji poklonu. Tedy i ty. Přeji hezké dny. Věrka

      Vymazat
  3. Držím vám palce. Hodně!!! Ad vzdělávací systém - o jeho reformě etc. se mluví stále, ale skutek utek. Přijde mi, že každá změna jen zatěžuje systém zbytečnou administrativou a byrokracií a nezbývá čas na učení. Mám možnost číst výroční zprávy škol v našem městě - a nestačím se divit, co všechno se kromě výuky musí stihnout. A tak nezbývá čas na věnování se těm nejlepším, protože je nutné se věnovat těm nejslabším. Podle mne by nejlepší a nejrychlejší začátek změn bylo zavedení malých tříd. Tím získají pedagogové čas na opravdovou pedagogickou práci. Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Maruško, souznim a také si myslím, že byla chyba zrušení zvláštních škol. Někde jsem četla názor pana Radkina Honzáka, že těm dětem, které tam měli své místo, to stejně nepomohlo, neboť si v takové třídě chytřejších dětí přijdou nepatřičně a na naopak mají ještě nižší sebevědomí. A tak vymýšlí lotroviny, aby vynikly. Ty chytřejší to zpomaluje. Systém je o to více zatížen asistentkami. Je to na dlouhou diskuzi a za mě, měla by co nejdříve probíhat na MŠMT. Změna je nutná již několik let. Přeji hezký den. Věrka

      Vymazat
  4. Držím päste strašne moc :-) Máte obe môj obdiv za domoškolu :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milá slova a čas. ♥ Věrka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...