Blog o životě ... vzpomínkách ... krásách světa

Velebeno slovem i fotografiemi

" každý den je dar ..."

neděle 29. prosince 2013

... hořčíce Home made ...


 … a protože se blíží den Silvestra, mj. den, který nemám ráda, ač jsem slavící typ – asi nemám ráda loučení, tak vám přináším něco, co by se mohlo pro tento den hodit. Domácí hořčice. Je to jednoduché jako facka, výborné, jedinečné, bez éček a barviv. A hlavně hodně rychlé….




 …Pytlíček hořčičného semínka  rozmixujeme téměř dohladka. To docílíme tím, že přidáme lžíci octa a trochu vody. Špetku soli, trošku cukru. Přidala jsem asi 7 kuliček černého pepře, to dodává hořčici šmrnc alá Dijonská hořčice. Je opravdu díky pepři hodně pikantní. Moji chlapi mají rádi oheň v puse, takže si pošmakují. Časem možná vymazlím hořčici různými jinými kořeními, česnekem atp. Ale tato verze sklidila úspěch…



 .. a když  tradičně zavzpomínám na časy minulé ... nemohu nevzpomenout, jak si na Nový rok děda  pochutnával na kaprovi č.2. Ten první byl na štědrý den, druhý na Nový rok. S blažeností seděl v obýváku za stolem u voňavého a překrásného stromečku a obíral hlavy z kapra. Byla to pro něho pochoutka č.1.
Já na Nový rok jsem od nepaměti dělala ovar, koleno s křenem a dnes i domácí hořčicí. Moje babička vždy dodržovala tradice a koleno prostě a jednoduše vařila. Zapomněla jsem se zeptat proč… Víte někdo z vás?


... a k té domácí pochutince voní u nás doma pravé vánoce …
( pravá skořice, jablíčko, badyán, citrón )




 Vím , že na Nový rok říkávala, že se nemá jíst nic, co má peří. Prý by uletěly peníze z domu. Nevím, zda je to pravda, ale jistota je jistota a tak drůbež na Nový rok nikdy nepeču …

Krásný Sivestr
Věrka

26 komentářů:

  1. Věruško...je to tak, na nový rok žádní opeřenci, ale snad nemá být ani ta ryba. I když, abych se ti přiznala, tak máme také ještě jednoho kapra a dala bych si ho s chutí i klidně i na ten Nový rok.
    A víš,že jsi mě s tím kolenem na Silvestra navnadila...?
    Mám chuť ho také udělat. Já ho vždycky nejdřív vařím a pak ho dám péct.
    Tak děkuji za inspiraci, pa Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Martinko, i já děkuji za inspiraci. Nejdříve dám vařit a pak péct.Krásné poslední dny roku. Věrka

      Vymazat
  2. Carolinko mile u Tebe ráda se vrátím šťastný nový rok! Mija

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nějak mě zlobí Blooger..nechci anonymně http://www-eternity.blogspot.cz/..

      Vymazat
    2. Děkuji za hezký komentář a milou návštěvu. Zajdu k Tobě též ráda. Krásné poslední dny roku. Věrka

      Vymazat
  3. Ahoj Věru,
    moje babička také říkavala- na Nový rok nic, co má peří!! :o)
    Takže to dodržuji....
    Ta hořčice mne tedy navnadila, určitě ji zkusím...jen nevím, kolik ji bude z toho pytlíčku....:o(
    Věru, užívejte posledních dnů v tomto roce a PF 2014!!
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jaru, i já ctím tradice a snažím se je dodržovat. Jsou solí všedních dnů. Z jednoho pytlíčku jsem vytvořila 3 malé skleničky, ale mám ji dost hustou, udělala bych z toho i skleničky 4. Hlavně je úplně jiná, vážně poctivá a chuťově někde jinde. Jestli chceš pošlu Ti na košt.Krásné poslední dny roku. Věrka

      Vymazat
  4. Také vaříme poctivě koleno,ale jestli je to tradice nevím.Před vánoci byla zabíjačka a kolena na nový rok.Přeji krásný,šťastný Nový rok.Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Maruško, děkuji za komentář. To bylo to první, co mě napadlo, že příjemné se spojilo v užitečné. Že v době vánoc bývávali zabíjačky a proto na Silvestra kolena. Dokonce jsem slyšela legendu, že název prosinec je od slova prasinec, že se zabíjeli prasata. Ale také jsem četla, že je to i do slova pro svíce. Krásné poslední dny roku. Věrka

      Vymazat
  5. Ahoj Věruško, díky za návod na domácí hořčici - zní to zajímavě a zkusím ji. Jenom budu muset koupit hořčičné semínko a zítra se mi do obchodů nebude chtít - to zase bude všude plno lidí. Na Nový rok má být vepřové - prase dělá na jednu hromadu a pod sebe - nemá být nic co má peří - aby se nerozhrabalo štěstí a neuletělo. Takhle se to u nás říkávalo. Uzené koleno máme koupené a přemýšlím, zda ho uvařit už na Silvestra a na Nový rok pak upéct vepřové se zelím a knedlíky - klasika je klasika. Ahoj a přeji pohodové poslední hodiny letošního roku a do toho nového pevné zdraví, dostatečnou dávku štěstí a ať se ti splní všechna přání. ahoj Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zuzanko, tak moc děkuji za osvětlení, rozřešení šifry, která byla pro mne záhadou. Moc děkuji za komentář.Krásné poslední dny roku. Věrka

      Vymazat
  6. Milá Věruško, nevím zda tu seženu hořčičné semínko, ale zkusit bych ji chtěla, protože irská hořčice mi nejede. U nás se zase vařila na nový rok čočka, prý to přináší peníze do domu.A to koleno je dobrý nápad, to tu mají. Tu čočku si ale udělám taky! To se říkalo na severu čech a žádní opeřenci, aby neodletělo štěstí! Měj se krásně Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Marcelko, dobré skutky se mají dělat hlavně o vánocích. Písnu Ti na email. Tak ať se v té dálce dílo podaří :-) Věrka

      Vymazat
    2. Milá Marcelko, tak semínka už k Tobě míří. Krásné dny. Věrka

      Vymazat
  7. Věru, u nás to je stejné - žádní ptáci, čočka a ovar, ale proč, to fakt nevím :o) Jo a novoroční dort.
    Ta hořčice vypadá výborně a jednoduše, vyzkouším!
    Děkuji a zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  8. Milá Helenko, jj, jak píši, jednoduché jako facka. A já říkám, že v jednoduchosti je krása. Jinak Zuzanka & Korálky dnů mi záhadu pořekadlem objasnila. Krásné poslední dny v roce. Věrka

    OdpovědětVymazat
  9. Věruš hořčici určitě zkusím:-) Jo a koleno, to taky jen vařím... k tomu křen, hořčici, a čerstvý chlebík:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ajko, vyzkoušej určitě budeš spokojena. V jednoduchosti je krása a tato hořčice je vážně jednoduchá. Krásné dny. Věrka

      Vymazat
  10. Ahojky Věruško,
    dnes jede Tom pro koleno:-) Nezávidím mu ty davy lidí, ale když on ho tak moc chce, že i fronty prý vydrží. Tvůj recept určitě vyzkouším a děkuji za něj.
    Já teď konečně po 5dnech pomalu vstávám z postele po hnisavé angíně. Doktor mi přepsal jiná antibiotika, takže jsem 3 dny necítila posun a tak jiný doktor musel přeordinovat se slovy, že tyto léky na angínu nejsou:-( Takže jsem si užila jen krásný štědrý den a ostatní naplánované akce se bohužel realizovat nebudou. Paradox je, že jsem nebyla snad 20let nemocná, ale hlavně, že už je líp.
    Tobě i celé rodině přeji úspěšné vykročení do nového roku, hodně zdraví a ať je o 100% lepší, Věruško♥
    Monča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. PS: a dle Martinky zkusím koleno vařit a pak péct. Zdáý se mi to jako dobrý nápad :-)

      Vymazat
  11. Věruško děkuji moc za super tip. Snažím se spoustu věcí vyrábět doma, abych do dětí necpala samou chemii. Takže určitě vyzkouším. A snad již dneska. Bohužel musím jet na nákup, tak snad budou mít semínko i v Penny a já se budu moc alespoň těšit na nový domácí výrobek.
    Jinak já dělám ovar na silvestra k večeři. Původní půlnoční jsme trochu přesunuli, protože jíst tohle o půlnoci nám přijde trochu moc na zažívání.
    Měj se moc krásně a přežij silvestra. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni děkuji za komentář i Tobě přeji hezkou oslavu posledního dne v roce. Věrka

      Vymazat
  12. Dobrý den Věruško, moc ráda chodím na virtuální návštěvu na Váš blog. Vždy si vzpomenu na svojí milovanou babičku Žofinku, která tu s námi už neuvěřitelných 10 let není.
    U nás se traduje, že na Nový rok nemá být nic od peří - aby štěstí neuletělo, ani rybka, aby štěstí neuplavalo.
    Děláme čočku, ale navnadila jste mě mooooooc s domácí hořcicí a při odpolední procházce zajdem pro koleno :-)
    Celé vaší rodině přeju do nového roku hlavně hodně moc zdraví, štěstí, lásky a vyplnění alespoň většiny snů a přání.
    S pozdravem Mirka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den Mirko, moc děkuji za láskyplná slova. Hořčice je skvělá a určitě doporučuji. přeji Vám i celé Vaší rodině krásné dny, nejen ty poslední v tomto roce, ale všechny. S láskou Věrka

      Vymazat
  13. Věruško tak hořčici mám hotovou. Kvůli malým dětem jsem vynechala ten pepř, aby si oni mohli k masíčku dát hořčici bez éček. :-D To jsem se ale docela spletla. Ta domácí hořčice má grády i bez pepře. Nevím jestli je to typem hořčičného semínka. Měla jsem nějakou bílou hořčici ze zdravé výživy neboť v penny se mi jí nepodařilo najít. :-( Ale jinak je naprosto perfektní. Kam se hrabe wasabi. Když tak o tom přemýšlím tak ta obyč hořčice z obchodů musela kolem hořčičného semínka jenom zrychla proběhnout a zbytek jsou samé náhražky a dochucovadla. :-( Mě se moc krásně a ještě jednou díky za super tip. Lenka

    OdpovědětVymazat
  14. Ahojky Leni, díky za odpověď. (zkusila bych zjemnit cukrem) Tak my ji měli taky peprnou, myslela jsem, že je to tím pepřem.Aha ono to bude semínkem. Tak nakonec já zjistím, jak má chutnat pravá hořčice, ostře. To v tom kelímku za bůra je skutečně jen oranžová hmota, kterou namáčíme do párku jen ze zvyku. Jinak hořčičné semínko já měla nažloutlé z Billy, ale napadlo mě ho zasét na jaře do zahrádky. To by pak už byla kompletně hořčice Home made. Krásný den. Věrka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milá slova a čas. ♥ Věrka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...