Blog o životě ... vzpomínkách ... krásách světa

Velebeno slovem i fotografiemi

" každý den je dar ..."

neděle 27. května 2018

Na zdraví ...



V minulém příspěvku jsem vám slíbila něco pro horké letní dny. 




Kromě bezové limonády, která je v tyto dny přímo skvělým osvěžením, přináším další malou vychytávku.
Ale pěkně postupně.





Bezových květů jsou plné lány... Zdobí cesty kolem lesa... Voní i v parcích a na nábřežích. Bílé drobounké kvítečky, co mají tak omamnou vůni a výraznou chuť.
Staří bylinkáři mají před touto léčivkou velikou úctu.
 Víte, že tento keř vyhání ze zahrad hlodavce a hryzce?
 Jak by ne, vždyť zkuste si nasušit bezové listí ... 





Bezová šťáva 
25 květů černého bezu
2l převařené vody
2 citrony
kyselina citronová (Dr.Oetkra)
2kg cukru

Květy zalijeme 2 l převařené a vychlazené vody. přidáme omyté a nakrájené 2 citrony. 5 dkg kyseliny citronové, jako konzervační přípravek. Necháme 24 hodin luhovat. 
Já luhovala 2 dny a měrná jednotka je u mě od oka. Přiměřeně...přiměřeně...
Poté scedíme, vymačkáme citróny (já ještě přidala, máme raději kyselejší) přidáme cukr (já přidala méně) štipec kyseliny citronové a mícháme, až se rozpustí.Nalijeme do láhví a skladujeme na chladném místě. 





Pořídila jsem za tímto účelem sklenici s kohoutkem, která je v lednici a mok je stále chladný. Tím, že jsem do ní dala ještě další citrony, je skutečně osvěžující a oceníte to nejen vy, ale i návštěvy třeba i nečekané, neboť sklenice s domácí limčou je v lednici stále připravena. Schválně jsem vybírala o menším rozměru, aby se vešla pohodlně do přihrádky v lednici. 




Fantazii se meze nekladou.  A tak můžete do sklenice nalít třeba minerálku nebo vodu s čerstvým ovocem. Také mám nápad, vytvořit do sklenice s kohoutkem ledovou kávu. 
Jak píši fantazii se meze nekladou.

(Tento příspěvek není reklamního charakteru)



Objevila jsem v Kiku za babku formu na ledové koule. Nalila jsem však do ní džus a nechala zmrazit. Řeknu vám, to je vychytávka. Hodíte návštěvě do vody efektní pinpongáč a než proberete "živé mrtvé" máte ve sklenici naředěný džus....











Tak na zdraví ...


...  někdy zase s dalšími vychytávkami od nás tady




zde kulinářství od Carolinky

Věrka

18 komentářů:

  1. Milá Věruško, moc zdravím. Ta šťáva z bezinek je fakt úžasná. Loni jsem jí dělala pro všechny z rodiny a bylo jí málo. Letos musím dělat více. O té nádobě budu uvažovat, dcera jí má taky a je to šikovné, protože se v tom neutopí mušky ani do toho nic nespadne. Navíc, když se mohou dítka obsluhovat lépe dodržují pitný režim. Přeji krásné sluníčkové dny plné dobrůtek. babi Jířa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá babi Jířo, děkuji za Tvé řádky. Abych se přiznala, já nikdy k bezovce neinklinovala. Krisťa ji zbožňovala a nyní i Kačka. Ale v kombinaci, namíchaná s jablečným moštem je výborná. Přeji krásné letní dny. Věrka

      Vymazat
    2. Dík za inspiraci. S jablečným moštem to neznám, ale ochutnám ráda. babi Jířa

      Vymazat
    3. Není to tak aromatický a s moštem podle mě ještě víc osvěžující...

      Vymazat
  2. Věrko, bezová limonáda je výborná, sice ji nedělám, ale znám ji. Nádoba s pípou by se hodila snaše, když dělá pití pro děti. Mohly by si natočit samy a nehrozilo by vylití. A nic do ní nevleze a nespadne.
    Znáš kosmatice? Jsou to květy bezu obalené v těstíčku a osmažené. Dělávala je manželova maminka.
    Těším se na další vychytávky a přeji krásné dny. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Růženko, děkuji za Tvé řádky. Kdysi dávno, už je to fůra let, psalo se minulé století, jsem kosmatice dělala.Ale už jsem úplně zapomněla. Díky za připomenutí, opráším vzpomínky a recepty. Přeji krásné letní dny. Věrka

      Vymazat
  3. Jejkute-bezová limonáda,každý rok jsem jí vařila pár let po svadbě.
    Nyní už dlouho nic.
    Škoda,že jsem tááák daleko od domova.Věru-uplně jsi mě naladila,že bych se do ní letos pustila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Betty, děkuji za Tvé řádky a přeji, ať se Ti v té dálce líbí. Přeji krásné letní dny. Věrka

      Vymazat
  4. Věruško přeji krásný den.Taky dělám každý rok z č.bezu šťávy a suším na čaj.Dobrá je taky šťáva z máty.Tu lahev s kohoutkem jsem si vloni pořídila,ale velikou,do lednice se mi nevejde.Když přijedou hromadně děti s rodinama ,máme 5vnoučat ,tak i tu plním vícekrát a dávám led.U nás je na padnutí 32ve stínu,ale krásně.Manžel byl ráno na samozbèru jahod a natrhal 6kg a tak asi udělám dřeň ,něco zamrazím,zítra knedlíky a dnes šťávu.Těším se na další příspěvek ,chodím čučnout mooooc ráda.😇Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Marti, děkuji za komentář. Ta velká je paradoxně levnější než ta menší. Ale u nás by se nevyužila. :-( Letos to je všechno nějak dřív i ty jahody. Jsem jahodový typ. Mám je ráda na všechny způsoby. Těším se... Přeji krásné letní dny. Věrka

      Vymazat
  5. Šťavu jsem dělávala, teď už několik roků ne. Ale bez suším. Ty koule nemají chybu. Budu se muset v Kiku poohlédnout :-)
    Hezké dny, Věrko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Hani, děkuji za Tvé řádky. U nás bezová šťáva přišla nečekaně na program dne. Původně chtěla Kačka při cestě ze školy s taťkou mamce natrhat ty bílé kvítka. No, natrhali mi jich plnou igelitku a tak jsem se do toho pustila. To je tak, když člověk neví, co dřív...:-) Přeji krásné letní dny. Věrka

      Vymazat
  6. Věrunko, přesně jak píšeš..člověk neví co dřív..tak si ještě práce přidá..
    V chaloupce to nádherně voní jahůdkově..vařila jsem marmeládu, z trouby jsem před chvílí vytáhla velké tvarohové koláče s jahodami a posýpkou...a zítra se chystám na knedlíky a zbyde i pro mlsouny na dřeň..
    A bezovka, ta je v tyto horké dny v kurzu i u nás..neznám nic lepšího, s kouskem citronu a kostkou ledu..vždy připravuji postupně několik várek..
    Květy jsou překrásné..jemné, něžné, romantické..
    A sklenice s kohoutkem se mi moc líbí..manžel si loni pořídil pípu na soudek s pivem..a jak to tak vidím..už vím čím ho budu následovat..
    Věrunko, mějte všichni fajn dny..horko je šílené, tak musíme opatrně!!
    Strašné sucho navíc, vůbec tu neprší..
    Myslím na Tebe!!!
    Jana...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jani, je to tak. My před chvílí se vrátili z venku. Tedy nejprve jsem nanosila věci ven, že budeme grilovat. Tato činnost připomíná harcování kočovníků. 100x sem a 100x tam. A když jsme chtěli rozdělat oheň přišel vítr, jako kráva všechno popadalo a rozlítalo se. Tak jsme to zase pohonili po zahradě a odnesli domů. Spadlo asi 5 kapek. :-) No, pak si jedno nedej :-) Škoda, že bydlíš tak daleko, na jahodový koláč s drobenkou bych se určitě stavila. Mávám přes opce do chaloupky mezi nimi.Věrka

      Vymazat
    2. No jo větru...dešti neporučíš..znáš to..
      Ale už si moc přeju ať zaprší!!!
      Takto jak popisuješ jsem to mívala v minulém domě..jak já se naběhala...
      Nyní jsem absolutně vděčná za "přízemí" a bez překážek..ani by to jinak teď prakticky dost dobře nešlo.."běhat"...
      Taky si často říkám,že bydlím daleko...
      Pa J.
      ..jo a dnes máme bublaninu s jahodama❤

      Vymazat
  7. Milá Věrko, tento recept jsem letos taky dělala, jinak spíš vařím sirup na zimu proti nachlazení a ten funguje. A v tuto dobu dělávám ještě bezinkové "šampaňské". Taky dobré na osvěžení. A co se týče jahod, takový vychlazený jahodový koktejl nebo závin z listového těsta z jahodami, to mám moc ráda. Kromě jiného. Snažím se o recyklaci všeho možného a taky jsem chtěla žít více "zero waste", ale těm kouličkám na led jsem prostě neodolala i když jsou z plastu. Díky za typ. Moc vás všechny zdravím. Alena (modrý kvítek)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Alenko, děkuji za Tvé řádky a ten typ na bezinkové šampaňské mě tedy moc zajímá. Mohu požádat o recept? A tak mě zrovna napadá nový recept na ledovou kouli. Nealkoholické šampaňské do koule a šup s ní do sklenice s Mattonkou. :-) Střik je na světě. Mávám a zdravím. Věrka

      Vymazat

Děkuji za vaše milá slova a čas. ♥ Věrka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...