Blog o životě ... vzpomínkách ... krásách světa

Velebeno slovem i fotografiemi

" každý den je dar ..."

neděle 19. ledna 2014

... bedýnka od ovoce ...

 … moje babička nikdy nic nevyhodila. Co zbylo vždy zužitkovala . Dnes by dostala metál za recyklaci a přitom dříve to patřilo k běžnému životu. Narodila se před více než 100 lety a tehdejší život ji naučil nádherné zákonitosti života. Spousty z nich mě naučila.Mnohdy, aniž by to bylo cílem, aniž by vůbec tušila, jak moc mne vybaví smyslem pro kreativitu. Nikdy neměla doma odpadkový koš a nic nepřekáželo. Slupky od brambor a veškerý potravinový přebytky, zbytky odnesla slepicím, čuníkovi, králíkům. Papíry patřily ke kamnům a každé ráno jimi rozdělávala oheň. PET láhve nebyly a sklo se vracelo. Nežilo se na dluh ani na úkor. 
 … tento způsob život se mi lehce vpil pod kůži, no vždyť jsem vedle babičky vyrůstala v raném dětství. A tak když vidím nějakou krabičku, bedýnku hned v ní má fantazie vidí nějaký další užitek. Tato dřevěná od ovoce mi nedala ani moc velkou práci. Zbytek primalexu na natírání stěn, černá fixa, šmirgl papír a za čtvrt hodinky je nová bedýnka na světě …
 … původně jako bedýnka na zbytky látek, které pořád odkládám a vrstvím na jednu kupičku, kupu, hromadu…Tak teď budu vrstvit bedýnky. Myslím, že to bude snad vypadat lépe … A nebo bedýnka na svíčky. V tomto případě však svíčky u nás ubývají, mizí, nejsou… nebude potřeba dřevěné bedýnky vrstvit 
 
  
 Vzpomínám si na stohy dřevěných bedýnek ve stodole na podzim, při sklizni jablek. Jak nádherně voněly… Vzpomínám si na dřevěnou bedýnku plnou draček u kamen. Tak babička říkávala naštípaným polínkům na  drobno k podpalu. Jednu takovou  mám na stojato v chodbě.  Carolinka si do ní dává botičky.
Babička by se divila, jak recykluji J


… a když je řeč o recyklaci nemohu nevzpomenout klasického smeťáku  na kraji lesa. To byl náš tajný dětský úkryt, kde jsme objevovaly neskutečné věci, z kterých jsme stavěly tzv.bunkry či chýše. Co jsme se toho odnosily zpět z lesa na zahradu.
 A ten obrovský prostor pro kreativitu, kamarádství, fantazii a vymýšlení výmluv „kde se to tu vzalo ?“ Nechápu, že jsme neměly ekzémy, alergie. Možná i proto spousta z nás chtěla být popeláři. Tolik pokladů na jednom místě…


… a máte některá z vás nápad co s dřevěnou bedýnkou od ovoce? Děkuji za vaše náměty ...

 

... krásnou neděli a tvořivé dny ...
Věrka

29 komentářů:

  1. Věruško,
    já tyto bedýnka natřela na černo a bílou křídou napsala letopočet a do nich dala zavařeniny, džemy z toho roku a do spižírny, teď je vidět, z jakého roku marmelády jsou:o) Někdy jsme našli i "stoletou" ukrytou vzadu:o)
    A v jedné bedně mám naše mýdla:o)
    papa a mějte se všichn andělsky♥
    Monča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Moni, děkuji za komentář plný nápadů. myslím, že ode dneška sbírám bedýnky :-) Krásnou neděli. Věrk

      Vymazat
  2. Ahoj Věruško, v týdnu jsem si koupila jednu menší s mandarinkami. Mám v plánu ji natřít, zkusit dekorovat ubrouskovou technikou a v létě používat na drobnosti k venkovnímu obědvání, večeření či kávovému nebo čajovému posezení:-) A máš pravdu, i moje babička se chovala stejně:-) ahoj Zuzana a hezkou neděli všem u vás.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zuzi, i toto je skvělý nápad. Děkuji za typ. Krásnou neděli. Věrka

      Vymazat
  3. Krásné ráno. Zvláštní..přesně o těchto bedýnkách posledních několik dnů přemýšlím (kde je sehnat nebo vyrobit). Chtěla bych je v budoucnu použít do svého tvořivého koutku také na zbytky látek a další podobné nezbytnosti. Takže díky za inspiraci. Helča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Helenko, dají se sehnat třeba v Bille, mají v nich mandarinky, citrony, jahody. Dívala jsem se, že ty větší mají určené u dveří obchodu k rozebrání či likvidaci. Věčná škoda. Věrka

      Vymazat
  4. Věruško, bedýnky v bytě se mi taky líbí !!! Pěkný den ♥Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ivu, děkuji za komentář a souznění. jsem na tom stejně :-) Krásný slunný den.Věrka

      Vymazat
  5. Můj komentář nebude k bedýnkám, ale k tomu "smeťáku". Taky byl v naší vesnici a toho času, co jsme zde strávili.... Když jsem to vyprávěla dětem ze školy, dost štítivě na mě koukaly... Ale jak říkáš, nikdy nám nic nebylo a těch zážitků, pokladů a stromových bunkrů vedle... Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Helenko, moc vážně moc děkuji za komentář. My děti z doby dávné jsme skutečně nesmírně bohaté. Bohaté na duchu o neskutečný počet zážitků. Vedu k tomu i své děti, ale je to už o něčem jiném :-) Jinak díky blogu o tom píši knižku. Takový výlet do dětství :-) Krásný den. Věrka

      Vymazat
  6. Věru, já mám bedýnku od ovoce, takovou dost festovní a natřela jsem ji na bílo, napsala černý nápis, manžel přidělal nábytkový kolečka a mám v ní v létě uložené podsedáky na venkovní židle. je super.
    krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá moje Majko, tak tomu říkám nápad! Super a moc děkuji. Krásnou neděli a slunce v duši :-) Věrka

      Vymazat
    2. Věrunko a naše vnučka se v té bedýnce někdy vozí, to je taky paráda
      pa Majka

      Vymazat
  7. Máme sto let starou chalupu,kde využívám bedynky na kde,co.Je zařízena a ponechána v původním stavu,překrásně zdobená dlažba a dveře s okýnky a krásnýma klikama i nábytek je původní.Krásné kredence stoly,židle a také kamna u kterých je bedýnka na třísky,papír,také pro sousedy suchý chleba,skořápky atd.A na smeťák chodím pořád,vždy tam najdu krásný kousek do chalupy nebo zahradu a sekáče miluju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji za krásná slova. Upřimně, tak to je můj šálek kávy. Každá myšlenka a slovo v Tvém komentáři. Úplně jsi mne navnadila touhou zvědavostí. Krásnou neděli. Věrka

      Vymazat
  8. Milá Věrko, ráda bych vám poděkovala za Váš dnešní příspěvek, bedýnka je překrásná, ale to z co chi napsat své veliké díky, je za ta slova, která mě alespoň na malou chvilku vrátila zpět do dětství. Bylo jiné než dětství našich dětí, bylo tak.. čisté, nezkažené a těch zážitků a vzpomínek, a i mi jsme často chodívali popustit uzdu fantazii na smeťák. Mějte se krásně, je skvělé, že máte v sobě spoustu krásných vzpomínek na dětství.
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Mrtinko, absolutně souhlasím. Ale taky si myslím, že ty naše děti lze vést cestou, jak našich vzpomínek, aby měly tušení o čistotě světa, tak je k tomu trochu orientovat. Vím, svět je jiný, děti jsou jiné, školy jsou jiné, jídla jsou jiné...ale jen do té míry, jak to budeme chtít mít jiné my samy. Vše je na nás. V knížce o mém dětství o tom právě píši. Moc děkuji za souznící se slova přeji krásnou slunnou neděli. Věrka

      Vymazat
  9. Taky jsem se po nich koukala. Mám na koleji nepořádek a vyrazit do Ikey se mi jak z časového, tak z finančního hlediska nechce (jen u krabiček by to určitě neskončilo:). Moc děkuji za typ. Budu se v obchodě lépe rozhlížet.
    Přeji pohodovou neděli,
    Kája

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Kájo , děkuji za virtuální návštěvu a i Tobě přeji krásný zbytek neděle. Věrka

      Vymazat
  10. V malé bedýnce od mandarinek máme kapsičky pro kočku a ve větších semínka na zahradu a podobně:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ajko děkuji za zanechání komentáře a přeji krásný zbytek neděle. Věrka

      Vymazat
  11. Věrko,zase nádhera, chodím se k tobě "kochat" ...........

    OdpovědětVymazat
  12. Vad fin lådan blev!

    Önskar dig en fin start på den nya veckan!
    Kram Marie

    OdpovědětVymazat
  13. Věrko taky mám všelijaké bedýnky…co kdyby ???…Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Šárko, i já to tak cítím a nejlepší je, že se vším. Tu krabička, tu kousek látky, onde uschlé kvítka, gumičky, zvláštní papírky... všechno se hodí :-) ale když to potřebuji, hledám jak blbec :-) Krásný večer. Věrka

      Vymazat
  14. Věruško,
    to jsou zase krásná slova o babičce a dětství , úplně se mi při čtení tvých příspěvků vybavuje dětství a vzpomínky :-)
    Moc a moc děkuji za krásný komentář na mém blogu, nestíhám odpovídat, ale se zpožděním čtu !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ilonko, děkuji za hřejivá slovíčka, moc. I já mám teď období, že nic nestíhám... asi to bude tou kupou dětí :-) Zaplať Pán Bůh za ně... Máme tu teď Kristýnku s vnoučkem na pár dnů, tak je času ještě méně, ale jsme moc rádi. Vždyť to jsou ty nejkrásnější chvíle, s rodinou...Krásný víkend...Věrka

      Vymazat

Děkuji za vaše milá slova a čas. ♥ Věrka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...