Blog o životě ... vzpomínkách ... krásách světa

Velebeno slovem i fotografiemi

" každý den je dar ..."

úterý 28. ledna 2014

... volné pokračování ...


… nedávno jsem zde zveřejnila „ Carolinky borůvkový koláč“.  Jak jsem předesílala a tušila, další moučník (jak já říkám buchta) , nenechala na sebe dlouho čekat. Naši malou Carolinku pečení doslova chytlo. Když jsme v obchodě, běží k regálu s moukou, už pozná z které peče . Do vozíčku nakládá vajíčka, neb nám slípky v mraze nenesou. Nezapomíná na potřebné ovoce a hlavně, vždy odchází z obchodu plná elánu, jak bude péci...
… dnes to je „ Carolinky kopečková buchta“ …


recept :
2 hrnky hladké mouky + 1 hrnek polohrubé mouky
1hr. cukru
3 lžíce kakaa
1 čokoládový puding (prášek)
1 vanilkový cukr
1 prášek do perníku
1 prášek do pečiva
1 lžička mleté skořice.
2 hrnky mléka
1 hrnek oleje
2 vejce
3 lžíce rumu (i víc)
3 lžíce marmelády (lze i povidla)
slepované piškoty – marmeládou, povidly, Nutelou


… a jak to v životě bývá, ty nejlepší věci přicházejí neplánovaně. Nám se tak poštěstilo díky malému množství těsta. Na pekáč vlijeme polovinu těsta, naklademe slepované piškoty a zalijeme druhou polovinou těsta, tak, aby byly piškoty co nejvíce utopené. My jsme je jen tak lehce polily a výsledkem je kopečková buchta … vážně doporučujeme těsta více, aby piškoty nasákly a nevyschly…


... pečení je RADOST ...
 … když vzpomínám na pečení v mém dětství, vždy se peklo v sobotu odpoledne. Aby bylo na neděli co k snídani. Moje máma si často libovala na podzim ve slívákách. Buchta co se sotva vešla do dvou dětských dlaní. Bonusem byly pecky ve švestkách, které tam často nechávala, neb nevěděla kam dřív skočit. Plivaly jsme je jako velcí hauři na dvorku na zem a sytí jsme byly skutečně na půl dne ...
 …taky vzpomínám na starou babiččinu  troubu v rohu kuchyně. V té troubě bylo permanentně něco. O víkendu se peklo a přes týden v ní babička sušila na drátěných mřížkách křížaly či houby. Někdy i vlhké vyprané bačkory …



… a když vzpomínám na sušení bot v troubě, nikdy nezapomenu na roztavené nové adidasky našeho Honzíka. Když byl v první třídě, měl nádherné nové adidasky… tenkrát to bylo něco… sdělil mi, že zítra jdou na výlet a že má špinavé tenisky. No problem. Vyprala jsem je a aby rychle uschly, pustila jsem horkovzdušku, boty do ní vložila a šla si na chvíli číst. Víčka se nad řádky klíží, víčka těžknou, spím. Děti si hrají venku, horkovzduška frčí na 180°C !!! (zapomněla jsem ji stáhnout na minimum). Po chvíli mě vzbudí smrad gumy, otvírám očí, vyskakuji z gauče a nevěřím vlastním očím. V ten moment přichází domů Honzík… hledíme na sebe , nevěříme, mlčíme, nechápeme… Honzíkovi adidasky se změnily v sněžnice o 5 čísel větší.Beru botku do rukou, podrážka se jako ze žvýkačky odděluje od textilie… pravím synkovi, který má pořád náměsíční výraz „ to se  spraví “…
 

… spravili jsme to úprkem do obchodu … z usušených adidasek zbyly jen krásné tkaničky. Pro Honzíka to byly ty nejhezčí tenisky na světě, které mamka upekla v troubě…
Od té doby boty nepeču a když je mám dát do sušičky na prádlo, vždy s velkou obavou. V horkovzdušce peču  už jen a jen ze zásady buchty.
 Dnes kopečkovou buchtu, kterou celou vytvořila Carolinka. … 
 

… všem přeji dny plný inspirace a krásných náhod …

Věrka

36 komentářů:

  1. Buchta vypadá skěle Věruš, peču takto bábovku:-) Dcerka je šikulka:-)
    Boty v troubě mě teda dostaly, já je vždy vycpala papírem a postavila na radiátor, strčit je do trouby mě nějak nikdy nenapadlo:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ajko, děkuji za komentík. Já se nechala inspirovat babičkou, která to praktikovala a bez ztráty desítky. Já už nikdy více :-) Bábovku jsem také zkoušela piškoty s marmeládou a byla úžasná. Chtěla jsem být inovativní a chybička se vloudila. Ale na radosti Carolinky to neubralo :-) Krásný den. Věrka

      Vymazat
  2. Kačenka je úžasná cukrářka ♥
    Moc vás holky zdravím tam k vám do hor.
    užívejte si krásné chvíle,
    monča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá moje Moni, děkuji za hřejivá slovíčka v tom mrazivém dni. Tvé holčičky jsou také neskutečně šikovné. Též přeji krásné chvíle na kopečku. Věrka

      Vymazat
  3. Šikovná dcérenka. Má z čoho čerpať mamina i staršia sestra sú veľkým vzorom. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Andrejko, děkuji za slova chvály, to moc těší. Takové komentíky moc ráda čtu :-) Krásný den. Věrka

      Vymazat
  4. Věru, Carolinka je šikovná pekařinka. Tuhle buchtičku neznám, ale plněný slepovaný piškoty zalívám pudinkem, to je taky veliká dobrota.
    Roztavený boty mě teda fakt pobavily, ale to musel být pořádný smrádek.
    pa a krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Majko, děkujeme za Tvé řádky. Ona je v původním znění to bábovka, do které se dají slepované piškoty. Někde tu na blogu ji mám. Ale s Carolinkou jsme udělaly inovaci :-) Jinak smrádek to byl s pečenými boty ukrutný. Spíš si pamatuji ten moment, když jsem vyndala boty z trouby a podrážka se oddělila od vršku a táhla se jako žvýkačka.Chudák syn tiše hleděl a vzlykal. Abych ho uklidnila, začala jsem vyšněrovávat tkaničky se slovy " tak vidíš, mohlo to dopadnout ještě hůř " :-) Krásný den. Věrka

      Vymazat
    2. Majko, našla jsem ji pro Tebe :-)
      http://carolinamia.blogspot.cz/2013/06/tak-trochu-jina-babovka.html
      Věrka

      Vymazat
    3. Věru děkuji, ty seš prostě zlatá. Já jsem bábovková. A někdy zkuste s Carolinkou ten pudink.
      Teda s těma tkaničkama jsi mě dostala, fakt.
      přeji ti krásný den Majka

      Vymazat
    4. Majko, děkuji :-). Určitě zkusíme. Krásný mrazivý den.Věrka

      Vymazat
  5. Dětské pečeni je v kuchyni asi ta nejkrásnější činnost, přejí Vám krásné chvíle nad voňavými dortíky...:-)

    OdpovědětVymazat
  6. Milá Soni, děkuji za krásný komentář. Souhlasím. A taky si myslím, že to v těch dětech zůstane navždy. Jak vzpomínky, tak i ty vůně....krásný den...Věrka

    OdpovědětVymazat
  7. Moje babička hodně pekla kynutá těsta na plech s tvarohem posypaný jemně koprem,ten jsem milovala.Vychovávala nás deset dětí,takže tři plechy nevydržely ani vychladnout.Jo to byly časy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Maruško, no to je krásný komentář. S tím koprem to slyším poprvé. Vím, že moje babička dělala kucmoch, placky všeho druhu, hubník, vše co dala příroda... a bylo zdraví. Vzpomínáš si na tu chuť koprové buchty? Věrka

      Vymazat
  8. No, Věruško,
    já jen žasnu - takhle malá holčička a vypéká jako zkušená cukrářka!! Musím přiznat, že naše holčičky se nijak do pečení nehnaly. Vždy je to za chviličku omrzelo. Zato vnuk, snad díky tomu, že rád jí, ledacos uvaří, dochutí a nepečenou buchtu také umí vyrobit. Přeji krásný večer a těším se na další příspěvek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá moje Pavli, děkuji za krásné řádky. Musím zaťukat na dřevo, že Kačka se moc snaží a zatím jí to moc baví. Všechny naše tři děti jsou stejní, když jsou motivováni a hlavně chváleny snaží se seč jim síly stačí. maminky gen :-) paradoxní je, že Kačka co upeče skoro nejí, je to takový jedlík nejedlík. Posílám moře pozdravů. Věrka

      Vymazat
  9. No to je teda něco,kopečkovou mám nejraději :-) ...Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Šárko, děkuji za komentík. Jsou to naše hokusy pokusy. Když teď tak mrzne, pečeme jak život. Doma je teplo a ta vůně. Tak snad začne brzy sněžit, ať můžeme sáňkovat, lyžovat a dát si pauzu od trouby :-) Krásný večer. Věrka

      Vymazat
  10. Babička byla maďarka a nám to moc chutnalo.Na plech vyválela kynuté těsto,na to oslazený tvaroh,krásně žlutý a jemně posypat koprem.V létě vyzkoušej,když tak posyp jen kousek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...děkuji za typ. To 100% vyzkouším neboť si tu chuť vůbec nedovedu představit. Maďarská kuchyně je skvělá , má tolik fantazie. Věrka

      Vymazat
  11. Kačenka je nádherná kuchyňská víla - gratuluji k tak úžasnému dítku.

    Boty v troubě mne dostaly. Ale je fakt, že moje babička také boty v troubě sušila, ale nechávala jí otevřenou.. Já botky dětem suším teploušema. Jsem zvědavá, kdy jim dojde, jaký tvar vlastně mají, a já se budu muset začít červenat.... Ale fungují skvěle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) děkuji za hezký komentář :-) máš pravdu tu troubu i moje babička nechávala pootevřenou, ale myslím, že v mém případě by nepomohlo ani to, Je pravda, že to mohlo dopadnout i hůř, kdybych pustila gril :-))) Krásný večer. Věrka

      Vymazat
  12. toto určite vyskúšam :) vyzerá to lahodne :) veľmi pekný blog, pozývam ťa aj ku mne - môj blog TU

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji za virtuální návštěvu a zanechání písmenek. Buchta je dobrá, jen je nutno dát na horní vrstvu více těsta, tak, aby byly piškoty potopené v těstě. Je to lepší, nejsou tak suché. Na blog se jdu juknout. Děkuji za pozvání. Věrka

      Vymazat
  13. Buchta výborná, kuchařinka také:-))
    To určitě se synkem vyzkoušíme, jen se bojím, kolik mi zbyde slepených piškotů!!!
    Já to dělávám jako "rychlodobrotu", slepené piškoty namočené v čoko a posypané kokosem.
    BOTY JSOU TEDA MAJSTRŠTYK!!!!!!!
    Mě se takhle povedlo roztavit ten umělohmotný odkapávač na nádobí. Všude překážel a mě doslova nadchla má genialita, že se vejde do trouby. A jednou jsem ji předehřála na pizzu, stála jsem kousek vedle a pořád dumala, odkud jdou ty tlumené rány:-))
    Hezký večer a jdu opisovat receptík!
    Děkuji, Magda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Magdi, děkuji za úsměvný komentář :-) jo, kreativitě se meze nekladou. Ta trouba musela být tedy nádherná :-) Mě se jednou přihodilo dát do pračky ( která byla 2 v 1 se sušičkou) kobereček, na který syn experimentátor vylil omylem celý čikulik. Dokud se pralo ok, ale když jsem dala program sušení ... vypadalo to, jako když někdo v koupelně startoval motorku. Dům se nedal vyvětrat a do pračky jsem šla druhý den koupit čistič pračky. Prodavačky na mě koukaly jako z jara. Jako pračka , kde se pere, chcete čistit? Pomohlo savo, ocet...babské rady... Hezký večer. Věrka

      Vymazat
    2. Motorka:-))
      Věruš, ještě se možná hodně hospodyněk pozná ve chvíli, kdy stojí nad košem, v ruce rozklepnutou skořápku a takový ten pohled do blba:"Nemělo být něco jinak?"
      A musím hlasovat pro Carolinčinu "kopečkovou" verzi, pro ty děti je to hezčí.
      A že bude piškot sušší? To se zapije:-)
      A vzpoměla jsem si na milovanou větu mé babičky. POKAŽDÉ když jsme přijeli a bábinka pekla, POKAŽDÉ ŘEKLA:"zASE SE MI TO NEPOVEDLO!" A my pokaždé sež-snědli celý pekáč! A když tu větu někdy neřekla, já z legrace zlobila:"Prosimtě, řekni, že se Ti to nepovedlo, mě by to nechutnalo":-))
      Hezké ráno a zasněžený den, Magda

      Vymazat
    3. Omlouvám se, mám v hlavě ještě jeden recept na "dětskou barevnou polévku".
      To si ráno/dopoledne stoupne nevyspalá (kojící) rozcuchaná matka v pyžamu k lince, do mixéru vhodí ingredience, opře čelo o skříňku a čeká...
      Pohled na mixér: žlutá - brambora...oranžová - mrkev....modrá - kryt na noži...žlutá oranžová modrá...žlutá oranžová modrá....
      (ty kousky modrých plastů fakt vybrat nešly:-))) )
      Magda

      Vymazat
    4. ... krásné ... ze života ... :-)))) Věrka

      Vymazat
  14. Carolinka je velká šikulka. A ty boty, no někdy se prostě nezadaří, ale když nejde o život ..........poučení pro příště.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Evi, Carolince ráno vyřídím pochvalu. Neskutečně ji to motivuje. Jinak jak říkáš, když nejde o život... mám stejný názor :-) Krásný večer. Věrka

      Vymazat
  15. Ach Věrko,to sladké vábení.....holky vy mi dáváte,to pak budu muset chodit z zimním huňatém kabátku i v létě:-)
    Příhoda s teniskami....no jsou právě ty okamžiky,které nelze předem připravit....zůstávají nám po celý život a patří k těm tzv. "......pamatuješ,když tenkrát...."
    Hezké konečně někde sáňkovací dny,Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jituš, děkuji. moc ráda čtu Tvé řádky. Máš absolutní pravdu... vzpomínky jsou cestou, která je dlážděna z těch nejpestřejších kamínků a ta barevná cesta vážně stojí za to... krásný den...Věrka

      Vymazat
  16. Věrko, už aby si založila Carolince blog - sladké dobroty, je to velká šikulka, parádní úsměvná (dnes) příhoda, každopádně se i dalším vybavila nějaká ta úsměvná historka (já dnes nemám mozek), hezký den,
    Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Marcelko, děkuji za Tvé řádky. Krásné dny. Věrka

      Vymazat

Děkuji za vaše milá slova a čas. ♥ Věrka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...