Blog o životě ... vzpomínkách ... krásách světa

Velebeno slovem i fotografiemi

" každý den je dar ..."

neděle 24. srpna 2014

... ostružinový koláč ...


... a přijel k nám děda a přivezl ostružiny z vlastní zahrady. A tak jsme rozcinkaly nádobí a spotřebiče v kuchyni. A pekly jsme ostružinový koláč...a krásně se nám spolu peklo... mě a Carolince ...

Recepis přímo ostružinový
(ingredience)

moučkový cukr   250 g
polohrubá mouka 250 g
voda 100 g
olej  100 g
prášek do pečiva 1/2 balíček
vanilkový cukr 1 balíček
citronová kůra 1 lžička
žloutek 3 ks
sníh z bílku

(postup)
Sypké přísady v míse důkladně promícháme rukou. Vařečkou přimícháme žloutky, vodu a olej. Nakonec zlehka vmícháme sníh. Nalijeme těsto na vymazaný a hrubou moukou vysypaný plech. Pečeme ve vyhřáté troubě na 180 °C asi 15-20 minut do růžova. Necháme vychladnout.
Zatím uvaříme pudink. Na vychladlou placku rozložíme ostružiny, zalijeme pudinkem a necháme v chladnu ztuhnout. Krájíme nožem namočeným ve studené vodě, zdobíme šlehačkou. Je to vážně moc jednoduché a moc dobré.
... jedno z nejtmavších plodů - tuze dobré - tuze zdravé ...
 Mimochodem, znáte starou anglickou legendu o ostružinách? Údajně by se neměly sbírat po svátku sv.Michala (29.září), neboť poté jsou posedlé ďáblem, jež si je označil tím, že je poplival a proklel. Vědecky vysvětleno je prokázáno, že v této době již plody obsahují mírně toxické látky zapříčiněné nadcházející hnilobou. Mimochodem sv.Michal byl ten, kdo v boji na nebesích porazil samotného Lucifera, tak to neberme na lehkou váhu …

... naše sobotní buchta a podvečerní siesta ...

... a tak jsem zase lehce vzpomínala na sobotní pečení, které bývalo kdysi dávno, v dobách mého dětství, tradicí. Peklo se snad ve všech domácnostech. Když jsme jako děti běhaly po venku, vonělo to ze všech oken. Tu buchty, onde štrúdl, tam zase řezy ... a všechny ty „buchty“ byly moc dobré.
... mezi TOP „buchty“ ze sousedovic oken, patří v mých vzpomínkách vaječné řezy naší sousedky paní Marušky. Nikdy jsem už tak dobré nejedla. A Maruška už je v Pánu, ale mě zůstaly tyto jedinečné řezy ve vzpomínkách. Plný pekáč žlutých řezů, pocákaný čokoládou... Byla to dobrota s velkým D ... a nebo trubičky od sousedky Květy...na ně jsem chodívala každé velikonoce...to byla pro mě koleda ...

... a moje mamka taky pekla každou sobotu...a moje babičky pekly každou sobotu ...a já kdysi pekla každou sobotu...pak děti odrostly...semlela nás doba ...práce...škola...vyčerpání...a my o sobotě odpočívali. A já si říkám, kdy vlastně odpočívaly naše mámy, babičky, prababičky...?
... a nyní jsem doma s malou Carolinkou a díky ní pečeme sobota ne sobota, svátek ne svátek ...Moc ráda peče a myslím, že moje babičky by z ní měly radost ... tak, jako mám i já ...


... a tak  pod její taktovkou vznikl ostružinový koláč ...
A jak říkávala moje babička „ vezměte místo a vezměte si kousek ...“
Věrka  Carolinka

6 komentářů:

  1. Já vás zdravím Věrko. Máte hezký příspěvek, plný vzpomínek.....ten poslední obrázek - motýlek je úžasný. Mám několik malých plechovek s touto řadou motýlků - růžičku, to mám i nádhernou konývku, fuchsii, cynii, zvoneček atd. Kdysi jsem narazila na obchůdek a tam dvakrát do roka dostávali toto zboží z Anglie. Chtěla jsem se zeptat, kde jste našla ten obrázek, myslím v počítači?
    Těším se na další vaše příspěvky. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jarko, mám celou kolekci těchto obrázků a pokud chcete, mohu Vám je natisknout jako utěrky nebo jako povlak na polštářek. Zde je můj email: vera.si@seznam.cz

      Vymazat
  2. Hezký večer Věrko, vzala jsem místo, přečetla příspěvek a vzpomínala jak jsme s kamarádkou v neděli měnily náš perník nebo tvarohové buchty za jejich buchtu mramorovou..........Holky ať se Vám stále krásně peče......
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jani, moc děkujeme za milý komentář...milé vzpomínání...Hezké dny...Věrka

      Vymazat
  3. Milá Věrko a Carolinko, koláč se vám povedl jedna báseň. Děkuji za inspiraci, taky moc ráda peču. Asi to mám po babičce, protože nebylo soboty, kdyby se z jejího okna nelinula vůně nějaké dobrůtky :-).
    Přeji vám hodně pohody Renáta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Renátko, děkujeme za hezký komentář, za slova vzpomínek, která voní až k nám...Hezké dny...Věrka

      Vymazat

Děkuji za vaše milá slova a čas. ♥ Věrka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...